cestování

Jak “přežít” cestování

August 30th, 2017 Posted by Uncategorized No Comment yet

Někdo cestuje rád, pro někoho cestování méně oblíbené. Každopádně většina z nás občas někam cestuje. Ráda bych se věnovala cestování z pohledu našeho těla a jeho fyziologických potřeb, tak, abych naše cestování bylo zdravé a bylo pro nás co nejmenší zátěží.

Při cestování zpravidla používáme nějaký dopravní prostředek, někde čekáme, nosíme těžká zavazadla a podobně. Většinu času sedíme, sedíme v čekárně, v autobuse, vlaku, letadle, autě, sedíme v kuse delší dobu bez pohybu. Činnosti, které jsou pro většinu lidí nezvyklé, nedělají je denně. Cestování také nějakou tu dobu trvá. Po cestě býváme unaveni, potřebujeme sprchu, odpočinek atp.

Jak tedy cestovat, abychom nebyli tolik vyčerpaní, aby tělo cestu lépe snášelo?

Na cestu se dobře připravte.
Oděv

Pohodlný oděv ulehčí tělu, napomůže lymfě, aby lépe proudila. Tzn. oděv volný v pase a kolem kolenou, aby při sezení nesvítal třísla, pas a podkolenní jamky.

Také mysleme na to, že přestože venku je třeba zrovna pařák, dnešní dopravní prostředky bývají klimatizované, takže doporučuji přibalit svetřík a šátek na krk, případně na hlavu. V zimě zase nejsou od věci teplé ponožky (u podlahy táhne). Celkem se vyplatí systém cibule, kdy můžeme jednotlivé vrstvy oblékat a svlékat podle aktuálního stavu topení/klimatizace a také podle venkovních podmínek. Prostě postarejme se o sebe tak, abychom cestovali v pohodlí. Není problém se po cestě někde na toaletě nebo v cíli převléci, přezout atp.

 

Strava

Občerstvení – řízek mezi dvěma chleby není zcela optimální jako osvěžení na dlouhé cestě. Svačinu zkuste doplnit něčím osvěžujícím, nakrájené kousky zeleniny a ovoce (do misky), oříšky, mandle, semínka, rozinky, datle.

Dostatek tekutin, ideálně neslazený bancha čaj nebo vodu, přes zimní období jsou vhodnější teplé nápoje. Zvažte pití kávy v průběhu cest, káva odvodňuje, což způsobí v těle dvě věci: 1) bude se Vám chtít brzo na toaletu, 2) zbavíte tělo vody a budete muset zase vodu doplnit, budete více pít.

V zásadě je dobré konzumovat zásadotvorné potraviny, což je především zelenina (například okurka je pěkně osvěžující), kterou doporučuji spíše než ovoce. Pokud už míváme chutě na sladké, zkusme vynechat cukr a vzít na cestu právě zmiňovat datle, rozinky nebo jiné sušené ovoce. Sladké tyčinky rádoby plné energie zkusme nekonzumovat, a sami uvidíte rozdíl. Možná už jenom ten, že nebudete mít zase brzy hlad, že svačinka vás zasytí na delší dobu. V současné době je prodejnách celá řada velice výživných a sladkých tyčinek, bez cukru a přitom sladkých díky ovoci, ze kterého jsou vyrobené.

 

Čekání bývá únavné.
Čekání vyčerpává, zpravidla ale více psychicky než fyzicky. Při čekání neustále pozorujeme čas, jsme v napětí, zda spoj dorazí, jsme v napětí z různých příčin, které ale zpravidla nemůžeme ovlivnit. Takže se vlastně trápíme zbytečně. Místo toho zkusme například číst časopis nebo knihu, nebo si mentálně pracovat se svým tělem, udělat si takovou malou meditaci (ale v bdělém stavu). Přenést svoji pozornost do koncových částí těla, například do studených nohou, zkusit do nich pomocí svojí představy přenést více pozornosti a tím i tepla, zkusit si nohy zahřát.

Při čekání doporučuji spíše postávat, popocházet, než delší dobu sedět. Sedět budeme nakonec v dopravním prostředku, na který tak netrpělivě a plni napětí čekáme. A v dopravním prostředku prostoru pro pohyb nebývá mnoho, proto si ho dopřejme v rámci čekání.

 

Jak přečkat dlouhé sezení na krátkém sedadle
Ať už pro cestování použijeme auto, autobus, vlak nebo letadlo, případně jiné prostředky, principy jsou v zásadě podobné, kromě automobilu, kde si můžeme pauzy nastavit sami, a to jak jejich četnost, tak jejich délku. Ale jedno je společné, delší dobu sedíme. Sezení je jedna z nejméně vhodných poloh pro proudění lymfy, a proto se v těle začnou odehrávat různé procesy, jako například oteklé dolní končetiny, převážně oblast kotníků a lýtek, bolesti hlavy, únava, pocit, že cesta trvala déle, než ve skutečnosti byla její délka…atd. Lymfa totiž v poloze sezení stagnuje, neproudí. Tím pádem se nám z těla nedostávají odpadní látky (například zaniklé buňky, viry, bakterie, léky atp.). Jak z toho ven?

Už před cestou je dobré omezit sezení na minimum. Při čekání si popocházet, protahovat se, nebo alespoň stát. V řadě zemí Asie je vyčkávací poloha sezení v podřepu, která je jednou z nejzdravějších poloh.

Při cestě samotné se zkuste občas protáhnout, zahýbat si v kotníkách, v prstech na nohou, zakroužit v zápěstí a loktech. Zakroužit hlavou, nejprve opatrně a pomalu, potom můžeme jít více do krajních poloh, hlavou kromě kroužení můžeme i kývat na různé strany.

Věnovat se svému dechu. Uvolnit si bříško a hrudník (tak jak podmínky umožňují, ale i pod bezpečnostním pásem je pořád dostatek prostoru), a nadechnout se do bříška, a vést nádech až do podbřišku. Bříško by se nám mělo při tomto způsobu nadechování zvedat nahoru. Pokud je to možné, nadechujeme nosem, vydechujeme ústy. Několik tento nádech do bříška a podbřišku zopakovat.

V průběhu cesty si také můžeme provést sami sobě mikromasáž. Dáme si jednu nohu do klína, a jemně masírujeme plosku nohy, jednotlivé prsty i prostory mezi prsty, kotníky, patu a můžeme až ke kolenům. Také promasírování kolen, a jejich jemné pohlazení, může pomoci celému našemu tělu.

 

Přestávky v průběhu cesty
Přestávky využijme k protažení, k pohybu. Buďto přímo použijme nějakou rozcvičovací sestavu, nebo alespoň choďme, hodně hýbejme kotníky a prsty u nohou. Také kývání v pase je přínosné, předklánění trupu a hlavy, v podstatě jakýkoli pohyb prováděný citlivě a především vědomě, nám pro další cestu může být velice prospěšný.

Pokud máte nateklé nohy a podmínky to umožňují, doporučuji lehnout si na záda třeba na ručník nebo na mikinu a opřít nohy nahoru, akorát nezapomeňte informovat okolí, že nekolabujete.

 

Péče po cestě.
Po cestě je opět dobré dopřát tělu pohyb, určitě pomůže zmiňovaná sprcha, a rozhodně doporučuji hodně tekutin typu voda nebo bancha čaj.

S ohledem na délku cesty a také zda jste překračovali časová pásma atp. je také dobrý odpočinek na lůžku, mít alespoň chvíli zvednuté nohy do výšky nebo ve vodorovné poloze.

Vodorovná poloha odlehčí jak dolním končetinám, tak naší páteři, krční páteři a následně i hlavě.

 

Popřejme si tedy šťastnou a zdravou cestu.

 

Tip jak mít dostatek vody na letišti i v letadle. Přibalte si prázdnou lahvičku na vodu a tu jednoduše natočte z kohoutku na letišti za kontrolou zavazadel do kabiny. Ale pozor, některá letiště kontrolují až těsně před vstupem do letadla, v tom případě nejde voda vzít do letadla, Ale při čekání k ní přístup máte.

 

23.10.2015, Ing. Klára Patočková – terapeutka shiatsu a masérka

The comments are closed.